Dlužník a zneužití rodného čísla

07.03.2017| Petr Fidler

Jak jsem se stal dlužníkem přesto, že jsem vždy všechno zaplatil a nikdy neměl žádnou půjčku ani úvěr? To doteď nevím, sám jsem se divil. Ale jde to evidentně velmi snadno, aniž byste opravdu něco dlužili.

Všechno začalo, když mi banka napsala, že mění podmínky u kreditní karty a já se rozhodl podívat se po alternativě. Našel jsem slušně vypadajicí kartu a objednal ji. Po vyplnění údajů na webu mě po pár dnech kontaktoval bankéř, doptal se na pár údajů a ... žádost zamítl. Začalo ve mně hlodat semínko pochybností a snažil jsem se zjistit, co se stalo. Po několika hodinách hovorů (nesdělí vám to jen tak, prý obchodní podmínky a bla bla) mi řekli zásadní věc: "Máte záznam v registru neplatičů".

Registry

Nikdy jsem o podobných registrech neslyšel a začal jsem zjišťovat, co jsou zač, jak fungují a hlavně jak jsem se tam mohl dostat. Nejvíc mi poradili přátelé na Facebooku. Existují 3 registry, o které by se člověk měl zajímat:

  1. Bankovní registr klientských informací (banky)
  2. Nebankovní registr klientských informací (úvěrové a leasingové společnosti)
  3. Solus (Registr fyzických osob)

K čemu registry slouží

Registry o vás shromažďují údaje a poskytují (zřejmě prodávají) je dalším společnostem. Když jsem žádal o kreditní kartu, banka si projela mé záznamy ve všech 3 registrech. Ptají se na souhlas po telefonu, ale já tehdy netušil, co to vlastně může znamenat, takže jsem jim ho bez obav udělil. Vysloužil jsem si tím pravděpodobně záznam v "bankovním registru" - uvádí se tam i zamítnuté žádosti (ona neschválená kreditka). Tento záznam by mě ale snad nijak neměl poškodit.

Bankovní a nebankovní registr

První dva registry spadají pod zákon o bankách a neplatí zde zákon o ochraně osobních údajů. Z toho vyplývá, že nemůžete odvolat souhlas se zpracováním osobních údajů. Do těchto registrů se dostanete, pokud si sjednáte s bankou nebo úvěrovou společností nějaký produkt (budou to mít někde v podmínkách). Záznamy uchovávají cca 4 roky (dle typu záznamu).

Výpis můžete získat na webu kolikmam.cz. Nejdřív je nutné se registrovat, což obnáší buď osobní návštěvu v Praze na Vyšehradě, nebo poslání údajů poštou. Po registraci si lze opakovaně udělat výpis za 100 Kč / 1 registr, zaplatil jsem tedy 200 Kč. Alespoň, že je možné platit kartou.

Výpisy dostanete v PDF (případně poštou nebo osobně na papíře, ale je to dražší) a jsou v nich úvěrové produkty, které máte sjednané s bankou. Já tam mám vedenou současnou kreditní kartu včetně výše úvěrového rámce, rozpisů jednotlivých splátek, částky a počtu dní po splatnosti apod. To vše po jednotlivých měsících. Byl by tu uveden například i kontokorent, kdybych ho měl sjednaný.

Můj výpis je ale úplně čistý, nemám v něm ani halíř po splatnosti. Docela jsem si oddechl.

Solus

Solus je naopak soukromá společnost, která ke zpracování údajů musí mít váš souhlas. Ten obvykle získá přes 3. společnost - například podepíšete smlouvu s telefonním operátorem nebo poskytovatelem internetu a on má někde v podmínkách, že vaše údaje může předat do registru Solus. Souhlas lze obvykle odvolat poté, co ukončíte smlouvu se společností, která vaše údaje předala. Ale to je běh na dlouhou trať, dle diskuzí na internetu váš údaj Solus zablokuje, ale nesmaže (což vám může později uškodit). Tuhle situaci ale nemohu potvrdit.

Výpis získáte buď poštou, nebo pomocí SMS. Nejdříve se musíte registrovat, počkat na ověřovací hovor a samozřejmě opět zaplatit (30 Kč registrace, 99 Kč výpis). Klíčová informace je, že veškeré údaje v registru jsou vázány jen a pouze na rodné číslo (nikoli tedy na jméno + RČ).

Jaké bylo mé překvapení, když přišla SMS, že jsem dlužníkem společnosti T-mobile Czech Republic a.s.

Reklamace

Volal jsem tedy do společnosti Solus, kde jsem reklamoval svůj záznam. Chtěli to po mě e-mailem kvůli prověření, tak jsem ho sesmolil a poslal.

Následně jsem kontaktoval T-mobile. Zjistil jsem, že skutečně existuje dluh na mé rodné číslo, ale na jiné jméno - jakýsi "Jiří Hanousek". Operátor mi slíbil předání na reklamační oddělení, kde vše prověří. Logicky jsem chtěl vědět o dluhu co nejvíc informací, když už je vedený na moji osobu. Zde jsem ale tvrdě narazil - pro poskytnutí informací musím prý znát heslo. Jenže já žádné heslo nemám, když jsem nikdy se společností T-mobile neměl ani smlouvu.

Volal jsem do T-mobile každý den zhruba 2x, abych zjistil stav reklamace. Vždy jsem mluvil s jiným operátorem, kterému jsem musel situaci znovu vysvětlit. To se ale ukázalo jako výhoda, protože jsem z nich postupně vylámal pár užitečných informací - například, že dluh je z roku 2014. Stačilo být jen vytrvalý a postupem hovoru i velmi nepříjemný.

Řešení

Po 5 dnech přišel e-mail od Solusu, že můj záznam byl vymazán. Na vyjádření z T-mobile stále čekám, stejně jako na reakci k žádosti o poskytnutí dalších informací - například jak k situaci vůbec mohlo dojít, kdo si mé záznamy prohlížel, zda již byly učiněny kroky k vymáhání dluhu, které by mohly být spojeny s moji osobou apod. Předpokládám, že mě ještě čeká pár telefonátů, ale ten největší problém je snad vyřešený.

Jak se to stalo

T-mobile mi pravděpodobně nic konkrétního nesdělí, ale lecos si mohu domyslet. Je nepravděpodobné, že by někdo náhodou trefil moje rodné číslo - to se řídí pravidly, která zaručí jeho správnost. Jenže RČ je také veřejně dostupné - každý podnikatel ho má jako DIČ, pokud je plátce DPH. Není tak nic jednoduššího, než takové DIČ najít a pak ho použít u podpisu smlouvy. Proč ho ale zaměstnanec T-mobile nezkontroloval proti osobnímu dokladu, je mi záhadou.

Jakmile bylo podepsáno a dotyčná osoba nezaplatila pohledávky, dluh v registru Solus byl zapsán na mě, protože funguje pouze na základě rodného čísla. Jméno ani jiné údaje již nekontrolují.

Jak se bránit

Upřímně řečeno nemám ponětí. Z toho, jak je systém nastaven, se o zápisu do registru nedozvíte. Jediná možnost je zápisy pravidelně kontrolovat a utrácet peníze. Musí to být opravdu skvělý byznys.

Také si neodpustím poznámku k prohlášení ředitele finanční zprávy Martina Janečka, který v souvislosti s EET (a uváděním DIČ, respektive RČ na účtenkách) prohlásil, že vaše rodné číslo nikdo nezneužije, protože se to nesmí. Byl by asi překvapen, jak snadno to jde.

Zaujal tě článek a chceš ho nasdílet?