Stránkování

15.03.2017| Jarka Šmejkalová

S blížícími se termíny dovolených, narozenin, Vánoc a podobně, ubývá čas na klasické nakupování. Proto jsem i já, zastánce klasického "všechno si nejprve vyzkouším", vešla do světa e-shopů a jejich nabídek. Je super najít vše z pohodlí domova, zvláště, když v dnešní době je internetová nabídka opravdu pestrá a v podstatě téměř neomezená. A to je asi ten problém, který bych chtěla zmínit. Jak se orientovat v těch dříve papírových katalozích? Stačí opravdu otáčet list po listu, abych viděla všechno, co e-shop nabízí? Co když nevím, co vlastně chci a ráda bych nejprve viděla celou nabídku?

Zaměřila jsem se na obchody nabízející dámské oblečení, neboť jsem potřebovala kraťasy. Začala jsem hledat v obrázcích na Google. Z nepřeberného množství jsem poté otevřela varianty, o kterých bych reálně přemýšlela. Díky tomu jsem se dostala na mnoho e-shopů, v kterých jsem poté dále pátrala. A právě tehdy jsem si začala uvědomovat některé věci, které bych ráda trochu rozvedla.

Malý počet produktů na stránce

Chápu, že někdy může načítání produktů trvat, ale když už si člověk může vybrat, raději vyčká jednou, než čekat s každou novou stránkou. Mnoho obchodů nabízí volbu počtu položek na stránku, bohužel nelogicky nastavenou. Když už tuhle funkci máte, zobrazte maximální počet produktů a otestujte si, že alespoň někdo si počet upraví. Pokud ne, zbytečný prvek odstraňte.

Proč není výchozí nastavení větší?

Proč není výchozí nastavení větší? Příklad z webu manzara.cz

Počet stránek

Velká poptávka nutí majitele e-shopů k velké nabídce. To však přece nebrání tomu, aby člověk tušil, kolik času stráví při hledání v dané kategorii, ne? Vypište celkový počet stránek a zvýrazněte, kde se zrovna nacházím.

Na které stránce se nacházím?

Na které stránce se nacházím? Příklad z webu skandalmoda.cz

Počet stránek také nesmí být příliš velký. Pokud máte opravdu hodně produktů, soustřeďte se také na kategorie a filtry.

326 stránek asi nechcete procházet po jedné.

326 stránek asi nechcete procházet po jedné.

Přeskakování

V časopisech se člověk vždy podíval na cokoliv, v jakémkoli pořadí se mu zachtělo. Když se chtěl podívat na konec, prostě tam katalog otevřel. To však nejde na všech e-shopech. Je to často spojené s předchozím bodem, kdy nevidím celkový počet listů, ale proč je takový problém vybrat si třeba až 15. z 60, ačkoliv jsem teprve na první?

Kdy se mi tahle možnost hodí? Třeba když se chci rychle podívat, jestli má cenu celý katalog procházet.

Dobře řešené stránkování

Vím, kde se nacházím, kolik zbývá projít produktů a mohu se rychle dostat i na konec. Chtělo by to snad jen výraznější tlačítka předchozí/další. Příklad z webu primabutik.cz

Návrat z detailu produktu

Tohle dokáže člověka opravdu vytočit: Ze seznamu se prokliknu na detail a následně se chci vrátit zpět - dostanu se ale na první stránku! Zkuste si to například na webu lightinthebox.com. Mimochodem, tenhle odkaz by měl vést na druhou stránku, ale načte se vám bohužel první stránka výpisu.

Překrytí stránek

Některé obchody mají interaktivní výpis zboží, kdy vám po najetí na 1 produkt ukáží více detailů. Porovnejte následujicí 2 obrázky:

Základní výpis Zboží překryje stránkování

Všimněte si umístění stránkování. Chcete přejít na další stránku a nemůžete. Příklad z webu primabutik.cz

Děje se to překvapivě nejen na počítači, ale i na tabletu, který ovládáte prstem. Pak musíte kliknout někam na volné místo, abyste mohli pokračovat.

Kompletně nefunkční stránkování

Jedná se o extrémní případ, ale bohužel i takové se najdou. Porovnejte následujicí obrázky z e-shopu Woodmint.cz:

Stránka č. 1

Stránka č. 1

Stránka č. 3

Stránka č. 3

Najdete 10 rozdílů? Zboží je stejné napříč všemi stránkami, nefunguje ani možnost "Zobrazit vše".

Automatické načítání dalších produktů

Abych nebyla pouze negativní, tak jsem taky byla mile potěšena. Na e-shopu jsem se nacházela na 1. straně, prstem jsem už skoro klikla na tlačítko další a nabídka se sama načetla o další produkty. Stránka se automaticky prodloužila, stačilo jen chvíli sečkat na místě. I tenhle přístup ale může mít velké problémy:

  • Načetlo se mi jen málo produktů, takže jsem brzy musela čekat znovu.
  • Opakoval se zde problém s detailem produktu - po pátém "donačtení" se mi zalíbil produkt, který jsem rozklikla do detailu. Po návratu do kategorie jsem byla opět na začátku. Žádná dlouhá stránka, žádné množství produktů, nic. Prostě jako bych předchozí produkt našla někde nahoře stránky, kde však vidět nebyl.
  • Kdybych se chtěla dostat k informacím v patičce (například kontakt apod.), je to prakticky nemožné.

Závěr

Je opravdu tak těžké zamyslet se nad těmito věcmi? A ještě lépe si je i otestovat s reálnými uživateli? Vždyť i kamenné obchody jsou postaveny tak, aby je člověk musel projít celé. Tak proč tedy e-shopy takhle ztěžují prohlédnutí jejich nabídky? Myslela jsem, že v dnešní době už těchto pár věcí nebude běžnou záležitostí, kterou člověk musí překonávat, aby nakoupil.

Zaujal tě článek a chceš ho nasdílet?